۱۳۹۸ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

کارگران: دستمزدی که هیچگاه افزایش ندارد



زینت میرهاشمی / فراسوی خبر ... سه شنبه ۲۷ اسفند منتشرشده در سایتهای ایران نبرد و جنگ خبر
روال تصمیم گیری برای تعیین حداقل دستمزد مانند دیگر موارد مربوط به زندگی مزدبگیران در نهادهای حکومتی بدون مشارکت مردمی تعیین تکلیف می شود. در جلسه شورای عالی کار که ظاهراً نهادی سه جانبه است، طرف اصلی، یعنی نماینده واقعی کارگران حضور ندارد.
با توجه به ساختار شورای عالی کار و وزنه سنگین نماینده حکومت به عنوان سرمایه دار بزرگ، و غیاب نماینده واقعی کارگران، در این به اصطلاح شورا برای چانه زنی و قدرت نمایی کارگران در دفاع از معیشت و مزد خود جایی باقی نمی ماند. به همین دلیل این شورا تبدیل به محلی برای چانه زنی و مذاکره ای که سرنوشتش از پیش تعیین شده است، تبدیل می شود. در غیاب سندیکاها و اتحادیه های کارگری هیچ مذاکره ای که حقوق کارگران را در نظر بگیرد در این رژیم معنا نمی دهد و خروجی این شورا زیر خط فقر رفتن هر چه بیشتر نیروهای کار است.
نماینده دوم یعنی نماینده کارفرماها هم منافعش با منافع نماینده حکومت همسو است. زیرا سرمایه داران حکومتی و بخشهای دیگر مانند شبه دولتی، خصولتی و ... با قدرت حاکم پیوند عمیق دارند. بر این منظر خروجی این نهاد، هر عددی باشد هیچگاه به سمت بهبود وضعیت معاشی و مزد نیروهای کار نخواهد بود. زیرا این خروجی به شیوه دموکراتیک یعنی محصول چانه زنی قدرت کارگران با سرمایه داران نیست.
در جلسه شورای عالی کار در روز دوشنبه ۲۶ اسفند، که بدون نتیجه پایان یافت، پایه مزد پیشنهادی کارفرمایان افزایش ۱۵ درصد بود. یعنی همان درصدی که در سهمیه بندی بودجه برای سال ۹۹ برای افزایش حقوق کارگران در نظر گرفته شده است.
در حالی که هزینه حداقل های زندگی به قول خود برگزارکنندگان، ۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان است، کارفرمایان افزایش ۱۵ درصدی حداقل دستمزد را ارائه داده اند. پیشنهاد نماینده های به اصطلاح کارگری در این جلسه هم کمتر از رقم توافق شده در جلسه کمیته مزد بود. این هم نشانی دیگر از بی ارادگی نهادهایی که ظاهرا برای کارگران تصمیم می گیرد.
قرار است جلسه شورای عالی کار در روز چهارشنبه ۲۸ اسفند دوباره تشکیل شود و سرنوشت میلیونها نیروی کار را بدون مشارکت کارگران رقم زند. کارفرمایان زیر سایه حمایت حکومت و سرکوب اعتراضها و اعتصابهای کارگری، با استفاده از بحران کرونا درصدی به مزد اضافه خواهند کرد که نه تنها اسم آن را افزایش نمی توان گذاشت بلکه تحمیل فقر و ریاضت کشی بیشتر از قبل به مزدبگیران خواهد بود و این در حالی است که نیروهای کار از قربانیان اصلی ویروس کرونا هستند. شرم آور این که کارفرمایان ویروس کرونا را بهانه کرده و خود را «ناتوان» برای افزایش حداقل حقوق اعلام می کنند.

عکس ‏‎Zinat Mirhashemi‎‏

۱۳۹۸ اسفند ۲۵, یکشنبه

ایرانیان با رقص کرونا در شبکه های هلندی زبان بلژیک


باجگیری به نام کرونا به کام جنگ طلبی

زینت میرهاشمی / فراسوی خبر ... یکشنبه ۲۵ اسفند منتشرشده در وب سایتهای ایران نبرد و جنگ خبر
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=5471
کارنامه فساد و دزدی در رژیم جمهوری اسلامی طی ۴ دهه گذشته در هنگامه رویدادهای طبیعی مانند سیل، زلزله و ... در توزیع کمکهای انساندوستانه از طرف نهادهای بین المللی، به خوبی مشخص شده است. اینگونه کمکها توسط باندهای حکومتی و مافیا احتکار، در بازار سیاه به مردم نیازمند فروخته می شود.
رژیم ولایت فقیه از صندوق بین المللی پول درخواست ۵ میلیارد دلار کمک کرده و رئیس کل بانک مرکزی، به تقاضای وام از صندوق بین المللی پول اشاره کرده است. نامه ماله کش اعظم، به دبیرکل سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه ۲۲ اسفند برای رفع تحریمهای ایالات متحده آمریکا برای مقابله با کرونا در ایران، یک فرصت طلبی و شیادی شناخته شده رژیم است. وی در نامه اش به کمبودهای کادر درمانی برای مقابله با کرونا اشاره کرده است. این ماله کش توضیح نداده است که تجهیزات رسیده از طرف سازمان جهانی بهداشت و کشورهای دیگر اروپایی چگونه و در کجا توزیع شده است. او توضیح نداده که چگونه کیتهای بهداشتی جهت تست و حفاظت در اختیار مجلس نشینان قرار گرفته و چرا در اختیار کادرهای درمانی قرار نگرفته است.
نامه حسن روحانی به سران چند کشور با خواست همراه نشدن کشورها با تحریمهای آمریکا شده در این شرایط هم نوعی مظلوم نمایی به نام مردم جهت برپا نگاه داشتن نظام پوسیده است. حسن روحانی در نامه اش تحریمها را یک نوع «مجازات دسته جمعی مردم ایران» دانسته است. این بی شرم رئیس جمهور رژیمی است که به جنایت علیه مردمش شهره جهان است. قتل عام سال ۶۷، قتل بیش از۱۵۰۰  نفر در قیام آبان، اعدام و ...از جمله جنایتهای رژیم در حق مردم ایران است. سوال این است که آیا این تحریمها بودند که مردم ایران را قتل عام کردند یا رژیم حاکم بر ایران؟
رژیم از جانباختن هزاران قربانی ویروس کرونا که خود در گسترش آن نقش برجسته ای دارد، استفاده کرده و مشکل را به تحریمهای آمریکا ربط داده است. در حالی که سخن پراکنیهای سران رژیم و عملکردهای آنان در منطقه گواهی بر این هستند که تقلای رژیم برای فروش نفت و برداشتن تحریمها، به منظور هزینه کردن برای تروریسم و تعذیه رسانی به مزدورانش در هلال شیعی است.
آتش بازیهای چند روز گذشته در عراق، شلیک بیش از ۳۰ راکت به پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای ائتلاف و کشتن سه پرسنل نظامی توسط مزدوران رژیم ولایت فقیه به نام کتائب حزب الله انجام شده است. همه می دانند که حرکتهای این گروههای تروریستی در عراق بدون اجازه و امکانات رژیم ایران میسر نیست. درست در زمانی که مردم گرفتار کرونا هستند و رژیم عامل اصلی تبدیل این ویروس به یک اپیدمی و کشتار انبوه است، نیروهای سپاه قدس در عراق فعال می شوند. در شرایطی که رژیم باید در مجامع بین المللی به عنوان قتل سازمانیافته مردم در همه گیری ویروس در ایران و حتا در کشورهای دیگر محکوم شود، جنگ طلبان نیابتی رژیم در عراق فعال می شوند.
از سوی دیگر گسیل پاسداران و بسیجیها با نام ستاد مبارزه با کرونا، یعنی حکومت نظامی و کنترل مردم. جان مردم برای رژیم ارزشی ندارد. رژیم برای حفظ جان خود در تقلا است.
پس کمکهای ارسالی باید به دست نهادهای مردمی برسد و گرنه این کمکها در عمل خون رسانی به لشگرهای فاطمیون و زینبیون، حشدالشعبی و کتائب و حزب الله خواهد بود.

واکسن؛ خامنه ای چطور پُشت مُجریان فرمانش را خالی کرد

منصور امان /  فراسوی خبر... پنجشنبه ۲۸ مرداد  منبع: پایگاه اینترنتی ایران نبرد و جنگ خبر http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=5...