برای دردهای مردم مظلومم ، بغض گلویم را می فشارد ، ترانه های سربی ، آواز بی کسی ، رنج بی پناهی، و گرسنگی مردم میهن!
۱۳۹۴ خرداد ۲۸, پنجشنبه
درود بر ایرانی .... درود بر لر ... درود بر آن ها که اصالت را فراموش نکرده اند...
هه نومی دشو بمونه شیر زنونکه سر ونی
میترسم د دیک و پشمه ماشتیاکه رنگ رنگه
همشو بوئه ن فراموش چی کت و چی گلونی
میترسم هیچکه نپوشه ستره که رنگ وه رنگ
میترسم د روزگاری کس نونه گلونی
هه نومی دشو بمونه شیر زنونکه سر ونی
میترسم د دیک و پشمه ماشتیاکه رنگ رنگه
همشو بوئه ن فراموش چی کت و چی گلونی..
۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه
تاریخچه کمانچه(ساز لری)
اينگونه تعريف شده که کمانچه از سازهاي زهي قديم ايران و در واقع نوع تکامل يافته رباب، کاسه گرد و پايه آهني دارد و مانند تار و ويولن سيمهاي آن را با گوشي محکم و کوک ميکنند. کماني که با آن کمانچه را مينوازند کمانه نام دارد و همان است که در ويولن کلمه فرانسوي آرشه به معني کمان کوچک جاي آن را گرفته است.
شادروان خالقي در کتاب سرگذشت موسيقي ايران، کمانچه را تکامل يافته رباب مينامد. ساز اخير رباب که اول دو سيم داشته و بعدها يک سيم ديگر به آن اضافه شده است و با کمانه به صدا در ميآمده و همان است که ما امروز کمانچه ميگوييم و به همين جا اضافه ميکند از دوره صفويه به بعد کمانچه يکي از ارکان موسيقي ايران به شمار آمده است.
قسمت اصلي کمانچه کاسه آن است که به صورتهاي مختلف ساخته ميشود. کاسه کمانچه هنوز از نظر جنس چوب، اندازهها و شکل يکسان و تثبيت شده نيست.
از نظر شکل، کاسهها را به صورت کروي يا مخروط ناقص درست ميکنند. کاسههايي که به شکل مخروط ناقص هستند اکثرا پشت باز ساخته ميشوند. استفاده از اين کمانچهها در قسمتهاي مرکزي ايران به خصوص در لرستان متداول است.
اين کمانچهها صدايي پر قدرت و شفاف دارند و چون کاسه سبک دارند، اجراي قطعاتي که نياز به چرخيدن سريع کمانچه دارد بر روي اين کمانچه ها آسانتر است و اين امتيازي است براي اين نوع کمانچه.
اين کمانچهها اغلب سه سيم دارند، ولي اين روزها به تدريج داراي چهار سيم ميشوند. کمانچههاي پشت باز معمولا از چوب توت و به صورت يک تکه ساخته ميشوند.
کاسههاي کروي به دو صورت يک تکه و ترکهاي هستند، در کمانچههاي ترکهاي کاسه از به هم چسبيدن ترکههايي که در روي قالب خم شدهاند ساخته ميشود. ضخامت اين کاسهها کم است و به همين دليل کاسه سبک است و چرخيدن کمانچه به سهولت صورت ميگيرد.
شادروان خالقي در کتاب سرگذشت موسيقي ايران، کمانچه را تکامل يافته رباب مينامد. ساز اخير رباب که اول دو سيم داشته و بعدها يک سيم ديگر به آن اضافه شده است و با کمانه به صدا در ميآمده و همان است که ما امروز کمانچه ميگوييم و به همين جا اضافه ميکند از دوره صفويه به بعد کمانچه يکي از ارکان موسيقي ايران به شمار آمده است.
قسمت اصلي کمانچه کاسه آن است که به صورتهاي مختلف ساخته ميشود. کاسه کمانچه هنوز از نظر جنس چوب، اندازهها و شکل يکسان و تثبيت شده نيست.
از نظر شکل، کاسهها را به صورت کروي يا مخروط ناقص درست ميکنند. کاسههايي که به شکل مخروط ناقص هستند اکثرا پشت باز ساخته ميشوند. استفاده از اين کمانچهها در قسمتهاي مرکزي ايران به خصوص در لرستان متداول است.
اين کمانچهها صدايي پر قدرت و شفاف دارند و چون کاسه سبک دارند، اجراي قطعاتي که نياز به چرخيدن سريع کمانچه دارد بر روي اين کمانچه ها آسانتر است و اين امتيازي است براي اين نوع کمانچه.
اين کمانچهها اغلب سه سيم دارند، ولي اين روزها به تدريج داراي چهار سيم ميشوند. کمانچههاي پشت باز معمولا از چوب توت و به صورت يک تکه ساخته ميشوند.
کاسههاي کروي به دو صورت يک تکه و ترکهاي هستند، در کمانچههاي ترکهاي کاسه از به هم چسبيدن ترکههايي که در روي قالب خم شدهاند ساخته ميشود. ضخامت اين کاسهها کم است و به همين دليل کاسه سبک است و چرخيدن کمانچه به سهولت صورت ميگيرد.
اشتراک در:
پستها (Atom)
واکسن؛ خامنه ای چطور پُشت مُجریان فرمانش را خالی کرد
منصور امان / فراسوی خبر... پنجشنبه ۲۸ مرداد منبع: پایگاه اینترنتی ایران نبرد و جنگ خبر http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=5...